Vrijdag op tv: Afgewimpeld op de huisartsenpost
Lang in de wacht staan bij het bellen naar de huisartsenpost om daarna afgewimpeld te worden met: neemt u maar een paracetamol. Het is een veelgehoorde klacht van kijkers. Maar zijn die klachten ook terecht? Bellen mensen niet te snel naar de huisartsenpost, terwijl dat niet nodig is?
Tekort
Huisartsenposten hebben het druk en hebben, zeker in de coronatijd, moeite om de bezetting rond te krijgen. Het land kampt met een flink huisartsentekort terwijl de vergrijzing de komende jaren tot een grotere zorgvraag leidt. Zijn de klachten die Meldpunt ontvangt over huisartsenposten incidenten of is er meer aan de hand?
Wachttijd
Meldpunt vraagt aan het MAX Opiniepanel naar hun ervaring met de huisartsenpost. Daarop kwamen veel positieve reacties binnen maar ook kritische geluiden over wachttijden voor de triage en op de huisartsenpost, de grote afstand en het gevoel afgescheept te worden.
Meelopen met de triage
Elles de Bruin luistert een avond mee als een triagist patiënten telefonisch te woord staat. Ook gaat ze langs bij een huisartsenpost in Den Haag. In de studio bespreekt zij deze ervaringen met Harrie Geboers, van eerstelijnszorgorganisatie InEen en Anneke Sipkens, directeur van ouderenorganisatie ANBO.
In de clinch met T-Mobile
Boele Hendriks (67) heeft een bel-, internet en televisieabonnement van T-Mobile. Maar de tv-verbinding valt geregeld uit en zijn ontvangstkastje loopt vast. Het lukt een monteur niet het probleem op te lossen. Toch betaalt meneer iedere maand het volledige abonnementsgeld. Na een halfjaar gesteggel met T-Mobile schakelt meneer Hendriks MAX Ombudsman Jeanine Janssen in. Zij probeert het voor hem op te lossen.
Bekijk de televisie-uitzending van Meldpunt op vrijdag 25 februari om 19.50 uur op NPO 2.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
laat me dat nou niet verbazen
het is echt zo de huisartsenposten zijn wel boos maar het enige wat ze kunnen zeggen is neem maar een paracetamol